Kilometerheffing: wat verandert er op 1 januari 2024?
In Vlaanderen verandert het tarief van 686 km wegen van nultarief naar normaal tarief en wordt een voordeeltarief van nul eurocent/km toegekend aan zero-emissie voertuigen (ZEV) op het volledige Vlaamse wegennet. De OBU blijft echter verplicht voor ZEV. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, en in Wallonië (Sofico) worden de ZEV nog ondergebracht in de emissie-categorie EURO VI.
In Wallonië (Sofico netwerk) worden de tarieven voor de kilometerheffing aangepast aan de index. In Vlaanderen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest vindt de indexering plaats op 1 juli.
Het gebruik van een OBU van het type TriBoxAir van dienstverlener Eurotoll is vanaf 01/01/2024 niet meer toegestaan op de Belgische wegen. De dienstverlener Eurotoll heeft zijn betrokken klanten al geïnformeerd. Klanten van deze dienstverlener die nog geen bericht hebben ontvangen of hun TriBoxAir nog niet hebben vervangen, worden uitgenodigd contact op te nemen met Eurotoll.
De software van ingeschakelde OBU’s (On Board Units) van de zes dienstverleners die geaccrediteerd zijn voor de kilometerheffing in België wordt automatisch geüpdatet met de nieuwe tarieven en wegen. De zes dienstverleners zijn Axxès, Satellic, Telepass, Toll4Europe, TotalEnergies Marketing Services en W.A.G. Payment Solutions.